Etiketter

lørdag den 26. oktober 2013

Hæklede hatte til flaskepropper

VillaMarietta.blogspot.dk     Hæklede hatte til flasker eller syltetøjsglas

Syede eller hæklede hatte til syltetøjsglas er jo ikke lige frem den helt nye opfindelse, og jeg har da også ladet mig inspirere af flere blogs blandt andet yarnfreak og hobbyamok. De blomsterhatte jeg har lavet, er et sammensurium af flere opskrifter, og da jeg først startede min hæklekarriere for få uger siden, har jeg også haft stor glæde af Politikkens hæklebog, hvor man let kan lære alle de forskellige hæklemasker. 

VillaMarietta.blogspot.dk     Et lille blomster udvalg

Dette er løsningen der bedst fungerede for mig. 

Jeg har brugt strømpegarn fra Føtex.
Med hæklepind nr. 2,5 hækles 4 lm som samles til en ring med 1 km.
 

1. omg: 3 lm, *1 lm og 1 stm omkring ringen*, gentag fra * til * i alt 7 gange og slut af med 
1 lm og 1 km i tredje lm fra omgangens begyndelse (=8 stm).
Bemærk i 2.-7. omgang begyndes med 1 lm og sluttes med 1 km i omgangens 1 lm. 

2. omg: *2 fm omkring ringen mellem stm fra sidste omgang*, gentag fra * til * omgangen ud (=16 m). 
3. omg: 2 fm i samme maske hele omgangen ud (=32 m).
Hvis diameteren passer med proppens top fortsættes med 4. omg ellers fortsættes med omgange med udtagninger.
4. omg: Nu hækles der en omgang med 1 fm i hver fm, dog hækles der nu kun ned i fm bagerste led.
5. omg: 1 fm i hver fm, der laves i alt 5 indtagning jævnt fordelt på omgangen (lavet ved at sammenhækle 2 fm)(=27 m).
6.-7. omg: 1 fm i hver fm hele omgangen ud.
8. omg: 3 lm, *4 lm og 1 stm i hver tredje fm*, gentag fra * til * og slut med en km i tredje lm fra omgangens begyndelse (=9 lm-buer).
9. omg: omkring hver lm-bue hækles 1 fm, 1 lm, 1 stm, 1 lm, 1 dbl-stm, 1 lm, 1 dbl-stm, 

1 lm, 1 stm, 1 lm og 1 fm, slut af med 1 km i første fm i begyndelsen af runden (=9 blade).
Klip tråden og hæft den.
Jeg har på nogle af hattene lavet bladene (8.-9. runde) forskellige i størrelse og antal.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar