Etiketter

onsdag den 24. december 2014

Bager Rasmus´s jule klejner

Bager Rasmus´s jule klejner.
I år har jeg forsøgt mig med at koge klejner. Opskriften er meget gammel, da den er min farfars gamle opskrift, fra dengang han og min farmor havde bageriet i Revninge. Jeg har fået den gamle opskrift af min mor, men desværre står der kun ingredienser og ikke noget om hvordan det røres, æltes eller om smørret skal smeltes først. Derudover har jeg afprøvet både palmin og svinefedt til kogningen af klejnerne, og her synes jeg absolut palmin er at foretrække, for hold da op, hvor svinefedt lugter grimt.

Opskrift på farfars klejner

3/4 pund mel (det samme som 375 g)
1 dl kartoffelmel
1 tsk. hjortetakssalt 
1 1/2 tsk. kardemomme
Skal af en stor citron 
125 g margarine (jeg har brugt smør) 
2 æg
1 dl sukker
1 dl kaffefløde
(I min farfars opskrift var der ikke anført nogle krydderier, så det har jeg tilføjet til opskriften)
1 pk. palmin til kogning af klejner

Mel, kartoffelmel, hjortetakssalt, kardemomme og revet skal af citron blandes.
Smøret smuldres i melblandingen.
Æg piskes med sukker, og fløden hældes i.
Æg og fløde æltes i melblandingen, og dejen samles.

Dejen lægges i køleskab mindst 1 times tid.
Dejen rulles ud i 3 mm tykkelse og skæres i 3 cm strimler, der igen skæres skråt i 8 cm længder. Der laves en lille slids på langs i midten af klejnen og den ene spids trækkes forsigtigt igennem slidsen, så siderne bliver snoet (Min far kaldte altid klejner for vridefitter... og ja der skal da hellere ikke meget fantasi til for at se hvorfor :)
Klejnerne lægges igen på køl mens palminen smeltes.
Nu koges klejnerne gyldne og lægges til afdrypning på en avis beklædt med køkkenrulle.

Klejnerne spises straks :)
Det kan anbefales at halvere portionen, for klejner er bare bedst, når de er lune og stadig sprøde. Selvfølgelig kan de også gemmes, men de bliver desværre let bløde.

 

Og nu lidt historie 

Min oldefar Lars Christensen var bager og startede Revninge Bageri i 1913 (ifølge ernæringsbrev), og hans søn (min farfar) Rasmus Christian Christensen blev også bager, og arbejdede sammen med sin far i bageriet. Da Rasmus i år 1933 bliver gift med Elisa Anna Tornø Ahrentsen åbner de brødudsalg og cafe i Rynkeby, som min farmor passer. Først i 1947 (ifølge ernæringsbrev) overtager de bageriet i Revninge og driver bageriet indtil 19??. De sidste år kun som brødudsalg.                                                  
Revninge Bageri og min farmor og farfar (i midten).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar