Etiketter

torsdag den 24. oktober 2013

Paradisæblesirup

VilllaMarietta.blogspot.dk     Smukke paradisæbler fra haven

I år har jeg endelig fået udnyttet nogle af mine paradisæbler til sirup, og det er ikke kun ude i haven, de er smukke, men også efter de er kommet på flasker. 
Smagen er skøn sommerlig, og vil vække gode minder fra en dejlig sommer, når alting snart blive lidt mørkt og gråt. 
Jeg vil bruge siruppen til salater, oste, yoghurt, kager og pandekager. 
Jeg har lavet 2 portioner, fordi jeg i første forsøg fik kogt siruppen for meget ind, og det endte med at blive til gele på flasker, ikke særlig praktisk.

VillaMarietta.blogspot.dk   Paradisæblesirup

Opskrift på paradisæblesirup

1 kg paradisæbler
1 l vand
½ flækket vaniljestang
500 g sukker pr. liter saft

Paradisæblerne skylles og skæres i halve.

Æbler, vand og vaniljestang koges ved svag varme i ca. 20 minutter.
Hæld først saften gennem en sigte og pres al saften ud, derefter hældes saften til afdrypning i en saftpose.
Saften måles af og bringes igen i kog sammen med sukker.
Kog ind til en tynd sirup, og skum af for urenheder.
Prøv evt. at dryppe lidt sirup på en tallerken for at se konsistensen.
Hæld siruppen på flasker, der er skyllet i kogende vand og lidt atamon.
PAS PÅ!! med at lave siruppen for tyk, jeg taler af erfaring.
Se hvordan du hækler de små hatte til flaskepropperne "hæklede hatte til flaskepropper".




Ingen kommentarer:

Send en kommentar