Etiketter

onsdag den 13. november 2013

Andebryst i hindbærvineddike

Andebryst i hindbærvineddike.

Opskrift til 4 pers.


3 andebryster
7 gulerødder i skrå 1 cm tykke skiver
7 løg i både (helst skalotteløg)
1 1/2 dl hindbærvineddike (se min opskrift på hindbærvineddike eller køb den færdig)
2 spsk. akaciehonning
7 dl kalvefond (god kvalitet)
en lille håndfuld timiankviste
salt og peber
1-2 tsk. maizena mel rørt i lidt vand

Tilbehør: ris og groft brød

Andebryst ridses på kryds på skindsiden.
Steg andebrysterne med skindsiden nedad på en tør pande i 6-8 min, til fedtet er smeltet fra, og skindet sprødt. Vend brysterne og steg videre i 2-3 min. Tag brysterne af panden og pak dem ind i stanniol og viskestykke, så de holder sig varme, og kødet får tid til at trække.
Steg nu de skårne grøntsager hurtigt i stegefedtet, til de tager lidt farve. Hæld fedtet fra og kassér det. Tilsæt hindbærvineddike, og kog ind til 1/3 ved god varme. Tilsæt honning, kalvefond og timian, og kog igennem, til grønsagerne er akkurat møre, men stadig har bid.
Jævn med lidt maizena, og smag til med salt og peber.
Lige inden serveringen skæres andebrysterne i tynde skiver og serveres med grøntsager og saucen.
Den oprindelige opskriften stammer fra et ugeblad, kan ikke huske hvilket. Jeg tillader mig alligevel, at give min version af den videre, da det mindst er 10 år siden, den fandt sin plads
i min lille udklipsbog, og har været lavet adskillige gange siden ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar