Etiketter

onsdag den 6. juli 2016

Stikkelsbæris

Stikkelsbæris pyntet med blå hjulkrone blomst.
Så blev det tid til at plukke stikkelsbær, og bruge nogle af dem til lækker frisk stikkelsbæris.
På billedet er stikkelsbærisen pyntet med blå hjulkrone blomst, der er spiselig og smager lidt agurkeagtigt.
 

Opskrift på stikkelsbæris

350 g stikkelsbær (frosne kan også bruges)
125 g sukker
1 vanillestang
2 spsk. citronsaft

6 past. æggeblommer 
125 g florsukker
1/2 l fløde

Først laves stikkelsbærkompotten.
Skær stilk og blomst af stikkelsbærrene og læg bærrene i en gryde sammen med sukker, vanillekorn, vanillestang og citronsaft.
Kog kompotten i ca. 15 min. 
Stikkelsbærrene behøves ikke at være helt udkogte, jeg kan godt lide når der er små stykker stikkelsbær i isen, men ellers kan man jo blende kompotten (selv om det næsten er synd).
Afkøl stikkelsbærkompotten helt, inden der fortsættes med isen.

Æggeblommer og florsukker piskes hvidt og luftigt.
Fløden piskes.
Nu blandes stikkelsbærkompotten i æggeblommerne, og fløden vendes forsigtigt i til sidst.

Brug en ismaskine (eller rør i isen et par gange mens den fryser) og fordel isen i nogle forme. 
Her har jeg brugt nogle forholdsvis stive muffins forme (12 stk), men tror jeg en anden gang vil investere i rigtige isbægre med låg. Det var lidt besværligt af pakke hver enkelt ind i wrap, men dejligt senere at kunne tage et bæger op ad gangen fra fryseren :))
Stikkelsbærkompotten, der skal bruges i isen.

Se nogle af de andre is der indtil nu er lavet her på bloggen:
Lavendelis
Rabarberis 
Brombæris 
Du kan se flere opskrifter med stikkelsbær her, Stikkelsbærsaft og stikkelsbærmarmelade.

1 kommentar:

  1. Du har virkelig lært min familie til at spise stikkelsbær. De har aldrig rigtigt sat pris på min stikkelsbærgrød.
    Din is smager skønt og friskt og jeg er i gang med 2. Runde inden for en uge. Og mine røde stikkelsbær giver en flot farve til isen. Jeg fandt dine muffin-forme i Søstrene Grene. De skal prøves af nu på gæster.
    Tak for opskriften.

    SvarSlet