Etiketter

søndag den 16. november 2014

Æblekage med kanel

Æblekage med kanel.
Efterår er lig med æblekage, og fordi det samtidig er en af min søns ynglingskager, bager jeg den ret ofte på denne årstid. Når den dejlige duft af bagt æble og kanel, breder sig i huset, er jeg tæt på give ham ret, og så gør det jo heller ikke noget, at den tilmed er let at lave.
Opskriften på æblekage har jeg fra min svigerinde, så jeg håber, det ikke gør noget, at jeg giver den videre her ;)

Opskrift på Susannes æblekage med kanel

200 g smør
250 g mel
200 g sukker
1 tsk. bagepulver
2 æg
- - - - - - - - -
Fyld:
600 g æbler
1 dl. sukker 
2 tsk. kanel

Æblekagen serveres med creme fraiche eller flødeskum.

Smelt smør og lad det afkøle.
Imens blandes mel, sukker og bagepulver.
Når smørret er afkølet røres det i melblandingen.
Pisk æggene og rør også dem i dejen.
Smør en springform, put evt. bagepapir i bunden, og hæld dejen i formen.
Skræl æblerne og del dem i grove både. (Lad evt. nogle af æblerne beholde skrællen, 
den er jo så smuk).
Bland sukker og kanel, og vend æblerne rundt i det.
Fordel dem og tryk dem lidt ned i dejen.
Bages på 2.nederste rille ved 175 grader i 55-60 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar