Etiketter

mandag den 9. december 2013

Halskæde af filtkugler

Jeg har filtet, trillet og rullet kugler til nogle halskæder. Det er hyggeligt at filte kugler, men man skal være forberedt på at det tager en del tid, giver hænder der er i opløsning, og skuldre der trænger til at komme på plads igen.
Halskæde af filtkugler.

Opskrift på filtkugler

Kartet uld (evt. Merinould) i tynde totter lægges på kryds og tværs i en lille bunke.
Rulles/samles til en lille kugle og dyppes lidt i varmt sæbevand (sæbespåner).
Trilles let i hånden og dyppes igen i sæbevand, og sådan fortsætter man til faconen er lidt på plads.
Nu rulles filtkuglen på et tørt håndklæde, i hænderne og kastes ned i bordet, og dyppes ind imellem i sæbevandet.
Til sidst er filtkuglen blevet tilpas hård og kan skylles sammen med alle de andre kugler i koldt vand, tilsæt evt. lidt eddike i sidste hold skyllevand.
Endnu en halskæde af filtkugler.


På de blogs der fortæller om børnene der render rundt og filter kugler, vil jeg bare sige "sikke nogle utrolig søde og tålmodige børn". Hvis man ikke har helt samme tålmodighed eller børn der har det, er det også tilladt at købe de filtede kugler færdige. Synes også jeg har set blogs, der fortæller om at filte i vaskemaskinen, det kunne måske være en ide til næste gang ;-)
Mine filtkugler har jeg trukket på sort smykkewire, og til at holde filtkuglerne i den rette afstand, har jeg brugt sorte wireklemmer fra Panduro.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar